четвер, 18 червня 2015 р.

На Тернопільщині закриють 31 школу

   Рік навчання одного учня у малокомплектній школі обходиться бюджету у 38 тисяч гривень. А за розрахунками Міністерства освіти на одного учня виділяють по 8 тисяч гривень на рік навчання
Закрити 31 школу і 19 реорганізувати планують цього року у Тернопільській області.
До таких заходів  змушені вдатися для того, щоб оптимізувати освітню мережу і підвищити якість навчання та раціонально використовувати бюджетні кошти.
План отимізації освітньої мережі в нашій  області:
№ п/п

Район
Кількість шкіл, які планують закрити
Кількість шкіл, які планують реорганізувати
1
Бережанський
             4
             -
2
Борщівський
             4
            4
3
Бучацький
             3
            -
4
Гусятинський
             1
            -
5
Заліщицький
             1
            -
6
Збаразький
             3
            2
7
Зборівський
             3
            -
8
Козівський
             1
            4
9
Кременецький
             -
            2
10
Лановецький
             2
            2
11
Монастириський
             3
            -
12
Підволочиський
             1
            3
13
Підгаєцький
             1
            -
14
Теребовлянський
             2
            -
15
Тернопільський
             -
            -
16
Чортківський
             2
            -
17
Шумський
             -
            -
18
м. Тернопіль
             -
            2

Загалом:                                  
31  
19

На 14 учнів - півмільйона
- За методологією Міністерства освіта на одного учня у бюджеті передбачено 8000 гривень на рік, - пояснює директор департаменту освіти і науки Тернопільської ОДА Любомир Крупа. -  У нас же в деяких малокомплектних школах вартість навчання однієї дитини обходиться у 38000 гривень на рік. Скажімо, одна школа І-ІІ ступенів, у якій навчається лише 14 учнів, за рік обходиться бюджету у півмільйона гривень.
Окрім того, за словами Любомира Крупи, більшість вчителів, які працюють у малокомплектних школах, не мають повної ставки. Але, згідно з бюджетним кодексом, єдиний соціальний внесок рахують як від цілої зарплати. Таким чином освітня галузь ще втрачає додаткові кошти.
-  Зараз фактично усі кошти ми витрачаємо тільки на зарплати, - говорить начальник обласного департаменту освіти. - Провівши оптимізацію освітньої мережі, щороку ми зможемо економити щонайменше п’ять мільйонів гривень. При цьому за вивільнені кошти зможемо придбати шкільні автобуси, зробити ремонти за державні кошти і не просити грошей у батьків.

Забезпечать шкільними автобусами
Любомир Крупа запевняє, що при закритті навчальних закладів обов’язково має бути перебдачений підвіз дітей до інших шкіл і обов’язково мають бути працевлаштовані усі вчителі.
- Вчителі пенсійного віку будуть звільнені, а усіх вчителів працездатного віку відділи освтіи мають забезпечити роботою, - каже пан Крупа. - У нас є багато випадків, коли вчитель працює у кількох школах, розташованих у сусідніх селах, де має по 0,25 ставки. Тепер він в одній школі буде мати більшу кількість годин, а діти, які прийдуть в нові навчальні заклади, побачать знайомих вчителів.

Повний список шкіл, які підлягають закриттю чи реорганізації у департаменті освіти поки не оприлюднують, але загальну інформацію в розрізі районів, надали (див. таблицю). Із 31 школи, яку планують закрити, близько двох десятків - це початкові школи. Проте є й кілька дев’ятирічок (школи І-ІІ ступенів).
Наприклад, у селі Нараїв Бережанського району є дві школи. У середній школі, І-ІІІ ступенів, навчається 98 дітей, а у школі І-ІІ ступенів з 1 вересня цього року мало б навчатися лише 12 дітей. Причому, ця дев’ятирічка у Нараєві, за рік з бюджету забирає 442 тисячі гривень. Тому, за словами Любомира Крупи, одну школу, а саме дев’ятирічку, у цьому селі закривають.

Аналогічна ситуація у селі Конюхи Козівського району. Там у середній школі навчається 171 дитина, і в дев’ятирічці - 53 дітей. Планують залишити у селі тільки одну школу.
Реорганізація навчальних закладів передбачається у 19 навчальних закладах. Це на базі шкіл І-ІІ ступеня будуть утворювати початкові школи, тобто І ступеня. Або на базі початкових шкіл будуть створювати навчально-виховні комплекси - школи-садки.
Серед навчальних закладів, які підлягають реорганізації, є і два Тернопільські, але там ці процеси не пов’язані із малою наповнюваністю учнями.

Остаточне рішення - за райрадами
У Тернопільському районі жодну школу не будуть ні закривати, ні реорганізовувати. Хоча, за словами Любомира Крупи, там проблеми чи не найбільші з усіх районів.
- У Тернопільському районі школи великі, але нема нормального наповнення, нема жодної гімназії, нема жодної спеціалізованої школи, - каже директор обласного департаменту освіти. - Багато дітей з Тернопільського району навчаються у школах міста Тернополя. Батьки хочуть, щоб діти отримали якісну освіту, а тому возять своїх дітей у міські школи або ж діти добираються самі, транспортне сполучення зараз хороше. У результаті маємо таку ситуацію, що у  районі є кілька початкові школи, в яких навчається по вісім або дев’ять учнів. Не краща ситуація із школами І-ІІ ступенів. Наприклад, Смиківці - величезне село поблизу Тернополя. А навчається там у дев’ятирічці лише 26 учнів. Витрати на навчання одного учня там складають майже 20 тисяч гривень на рік. Однак, у Тернопільському районі не хочуть прислухатися щодо слушних порад з приводу оптимізації шкіл.

Остаточне рішенню по закриттю шкіл прийматимуть районні ради. Наразі, уже є рішення райрад по закриттю чотирьох навчальних закладів. Щодо решти - питання іще в процесі, але не факт, що по всіх школах буде прийняте рішення у районах.
Любомир Крупа каже, що проти закриття шкіл найбільше опираються вчителі-пенсіонери та директори. Також часто і у районах депутати вдаються до популізму, не прислухаючись до жодних економічних обгрунтувань.
- Ми тільки за те, щоб нічого не закривати, - каже Любомир Крупа. - Для того, щоб зберегти навчальні заклади, передбачена можливість співфінансування з районних бюджетів або з бюджетів сільських громад. Тобто, якщо готові профінансувати оплату комунальних послуг, технічного персоналу та утримання приміщень, тоді ми забезпечуємо оплату праці для вчителів і школа надалі залишається функціонувати. Також малокомплектні школи можуть знайти спонсора, який погодиться їх співфінансувати. Така можливість буде передбачена у законі про освіту.

Довідково
Малокомплектними вважають школи І-ІІ ступенів, у яких навчається менше 40 дітей. У 2014/2015 навчальному році в області функціонувало 180 малокомплектних шкіл. Для порівняння - у 2004/2005 навчальному році їхня кількість становила лише 60.


За матеріалами http://te.20minut.ua/

Немає коментарів:

Дописати коментар