Дітей слід вчити, як думати, а не що думати
Сьогодні система освіти більшою мірою вселяє дітям ідеї, а не вчить їх думати. Насправді, таке траплялося й раніше, причому протягом досить довгого часу. Викладачі переконують молоді мізки прийняти авторитет як істину, а не істину як авторитет. Вчителі розповідають школярам, замість того щоб розмовляти з ними.
Вчителі стають трансляторами інформації. Вони просто бездумно повторюють те, що колись дізналися від своїх вчителів, і ніяк не переробляють інформацію, у тому числі ту, яка пройшла повз критику непоміченою. Діти не є господарями свого навчання. Замість цього їхній розум використовуються як контейнери для зберігання.
Фабрична модель освіти з акцентом на академічному та економічному елітаризмі потоком випускає слухняних робітників для системи, заохочує узгодження кожного кроку на цьому шляху. Нас не розглядають як складних, творчих, допитливих особистостей, натомість — як деталі одного великого механізму. Система освіти відфільтровує дослідницьку частину нашої натури, мета — запобігти конфлікту з системою. Системі не потрібні мислителі. Їй не потрібні люди, які ставлять запитання. Їй потрібно населення, яким легко маніпулювати і керувати таким чином, щоб вся влада була зосереджена в руках еліти.
Є ті, хто вважає, що критичному мисленню можна навчити в школі. Сократ, якби він був живий, швидше за все, презирливо розсміявся б, почувши таку заяву. Той самий Сократ, який говорив: "Я не можу нікого нічому навчити, я можу тільки змусити їх думати". Якщо ми хочемо вирішити проблему виховання в шкільній системі, нам доведеться навчитися ставити питання, а не пропонувати готові відповіді.
Істинне знання можна отримати тільки в процесі дослідження. Дітей потрібно заохочувати шукати відповіді самостійно. Що стосується вчителів, вони повинні забезпечити дітей інструментами та ресурсами, необхідними для вивчення предметів і здійснення власних відкриттів. Одне добре сформульоване питання може надихнути більше, ніж незліченне число заготовлених відповідей. У кожному аспекті наших освітніх досліджень важливо налагодити відкритий діалог з учнями, заохочувати здорові диспути і дозволяти дітям робити висновки самостійно.
Важливість викладання філософії в школах недооцінена. У світі, де більша частина людей працює, ніби бігаючи в колесі з шорами на очах, ми повинні час від часу переоцінювати свої перспективи і дивитися на картину в цілому. Філософія змушує нас думати, змушує запитувати, змушує споглядати. Без цих навичок людство продовжуватиме діяти на автопілоті, тим самим дозволяючи можновладцям придушувати, гнітити і поневолювати нас в усіх відношеннях.
Ми повинні вчитися думати заново.
Автор: Уілл Стентон
За матеріалами Вільна школа
Немає коментарів:
Дописати коментар